x

Dieta mamy

Co jeść karmiąc piersią? – dieta „złotego środka”

Dr hab. n. med. Dorota Szostak-Węgierek
Mgr inż. Aleksandra Cichocka

Dieta „złotego środka” dla karmiącej mamy, czyli jak w praktyce realizować zalecenia ży­wieniowe

Jesteś szczęśliwą mamą i karmisz swoje maleństwo piersią. Wiesz, że teraz Twoja dieta powinna być z jednej strony urozmaicona i pełnowartościowa, ale z drugiej strony obawiasz się, że pewne produkty, które spożywasz, mogą wywołać u Twojego dziecka alergię lub spowodować kolkę. Z dużą rozwagą i z pomocą lekarza musisz wybrać swoją indywidualną dietę „złotego środka”. Dla każdej mamy będzie ona nieco inna, bo każde niemowlę inaczej reaguje na poszczególne produkty w diecie mamy.

Dieta powinna zapewnić pokrycie zapotrzebowania Twojego organizmu na wszystkie składniki odżywcze (białka, zdrowe tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne), a przecież potrzebujesz ich teraz znacznie więcej niż przed ciążą. Właściwe odżywianie zapewni zdrowie Tobie i pełnowartościowe mleko Twojemu dziecku. Jeśli Twój organizm nie otrzyma wystarczającej ilości tych składników, będzie je czerpał ze zgromadzonych w Twoim organizmie rezerw, co spowoduje ich znaczne uszczuplenie. Byłoby to niekorzystne dla Twojego zdrowia obecnie i w przyszłości (np. rezygnacja ze spożywania mleka i innych produktów mlecznych może w przyszłości spowodować wystąpienie u Ciebie osteoporozy). Nie wykluczaj ze swojej diety wartościowych produktów „na wszelki wypadek”, natomiast pamiętaj o tym, że dobrze jest wprowadzać kolejne produkty do Twojej diety stopniowo. Ułatwi Ci to zaobserwowanie, czy i na który produkt Twoje dziecko reaguje uczuleniem bądź kolką.

Poniżej przedstawiamy propozycję ośmiu obiadów, które mogą być inspiracją dla Ciebie do ułożenia swoich własnych przepisów, Twojej indywidualnej diety „złotego środka”. Są to dania do stosowania w początkowym okresie po urodzeniu dziecka. Nie uwzględniano w nich produktów, o których sądzi się, że częściej niż inne mogą powodować alergię u dzieci oraz tych, które bywają przyczyną kolki. Jednak pamiętaj o tym, że nie ma produktów, które na 100 % nie powodują alergii ani takich, które na 100 % ją wywołują. Musisz obserwować swoje dziecko i, jeśli zajdzie potrzeba, zrezygnować z jedzenia tylko tych produktów, które mu nie służą. Jednocześnie, stopniowo rozszerzaj swoją dietę o nowe produkty i, jeśli nie szkodzą dziecku, włączaj je na stałe do jadłospisu. Jeśli zauważysz, że jakieś pokarmy dziecku nie służą, wyeliminuj je ze swojej diety na jakiś czas, a następnie spróbuj wprowadzić je znowu, np. za miesiąc. Być może, po tym czasie układ trawienny dziecka dojrzeje i dzięki temu będziesz mogła jeść bardziej urozmaicone posiłki. Najlepiej byłoby, abyś mogła stosować dietę urozmaiconą, zawierającą różnorodne produkty ze wszystkich grup (produkty zbożowe, mleczne, warzywa, owoce, mięso i jego przetwory, tłuszcze roślinne) w odpowiednich dla Ciebie ilościach. Produkty wchodzące w skład zaproponowanych dań są bazą, którą będziesz rozbudowywała, dokładając, jak klocki lego, kolejne. Jeśli Twoje maleństwo jest zdrowe, nie ma alergii ani kolek, staraj się, aby Twoja dieta była łatwo strawna, ale jednocześnie zawierała wszystkie produkty polecane w racjonalnej diecie dorosłych osób. Pamiętaj też, że im bardziej będzie teraz urozmaicona Twoja dieta, tym łatwiej dziecko przyzwyczai się do różnych smaków i w przyszłości chętniej będzie jadło różnorodne potrawy. Jest to dobra metoda, aby Twoje dziecko nie było w przyszłości „niejadkiem”.

Jeśli w czasie ciąży Twoja dieta była urozmaicona, jest bardziej prawdopodobne, że Twojemu maleństwu będzie odpowiadała taka dieta, gdy będziesz je karmiła piersią. Na przykład, jeśli mama jadła cebulę lub czosnek podczas ciąży, może je spożywać nadal – dziecko zazwyczaj akceptuje ich posmak w mleku matki.

Gdzie kupisz femaltiker

Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy można kupić nasz produkt.

Kup w internecie Znajdź sklep
Pobierz bezpłatny poradnik

Dowiedz się, jak karmić piersią i dlaczego warto robić to jak najdłużej.

Pobierz poradnik