x

Dieta mamy

Dieta mamy karmiącej – najważniejsze składniki

Dieta w okresie laktacji – najważniejsze składniki

Wiele młodych mam zastanawia się co i jak jeść po urodzeniu noworodka. Panuje powszechne przekonanie, że dieta mamy karmiącej powinna być oparta na chudym kawałku mięsa i gotowanej marchewce. Tymczasem jest to oczywiście mit, z którym również walczą Eksperci przedstawiając swoje naukowe stanowisko na temat diety mamy karmiącej. Poniższy tekst przedstawia najważniejsze składniki, które powinny znaleźć się w diecie w okresie laktacji, o ile powinna wzrosnąć wartość energetyczna naszych posiłków – tak, tak wzrosnąć, a nie ograniczyć-  jak myśli wiele mam, które tydzień po porodzie chcą  wrócić do figury sprzed ciąży. Warto przeczytać więcej. Poniżej cytat ze Stanowiska Ekspertów”

„Skład i wartość odżywcza mleka jest cechą osobniczą, zależy od fazy laktacji, pory dnia i nocy, czasu pojedynczego karmienia lub sesji odciągania pokarmu. Oznaczenia poszczególnych składników mleka mogą się różnić m. in. z powodu stosowania różnych metod badawczych i technik laboratoryjnych.

Mleko matki zawiera wystarczające ilości kalorii i składników odżywczych, aby niemowlę w czasie pierwszych sześciu miesięcy życia podwoiło swoją masę urodzeniową. Mleko kobiece zachowuje dość stały skład, nawet gdy podaż składników odżywczych w diecie kobiety jest ograniczona.

Odżywianie kobiety karmiącej powinno być oparte o zalecenia żywieniowe przedstawione w piramidzie żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ). Spożywanie umiarkowanych ilości różnorodnych produktów i stosowanie zbilansowanej diety jest szczególnie ważne dla kobiet w okresie ciąży i w trakcie karmienia piersią. Wysoka jakość i wartość odżywcza diety kobiety ciężarnej wpływa na wewnątrzmaciczny rozwój płodu i może zmniejszyć ryzyko urodzenia dziecka o małej masie urodzeniowej oraz zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu.

W czasie laktacji zaleca się spożywanie produktów, które są źródłem:

 – węglowodanów złożonych (kasze, pieczywo razowe, makarony, ryż, warzywa);

– tłuszczu zawierającego głównie wielonienasycone kwasy tłuszczowe – kwas linolowy, linolenowy, dezoksyheksaenowy (oleje: sojowy, kukurydziany, słonecznikowy, oliwa z oliwek, orzechy, ryby morskie

– białek – głównie pochodzenia zwierzęcego (mięsa i jego przetworów, ryb, jaj i produktów mlecznych);

– oraz witamin i składników mineralnych, których źródłem są produkty zbożowe, przetwory mleczne, mięso, ryby i jaja oraz owoce i warzywa.

Wykazano istotny wpływ zwyczajów żywieniowych matki na jakość diety niemowląt po 6 miesiącu życia. Kobiety, które w czasie ciąży odżywiały się zgodnie z obowiązującymi zaleceniami żywieniowymi i spożywały pełnoziarniste pieczywo, makarony, kasze oraz owoce i warzywa, karmiły swoje dzieci zgodnie z obowiązującym i zalecanym schematem żywienia. Kobiety, które w okresie laktacji często spożywały chipsy, białe pieczywo i słodycze, również nieprawidłowo żywiły swoje dzieci, nie przestrzegając zaleceń dotyczących odżywiania dzieci.

Zapotrzebowanie energetyczne w laktacji

Koszt energetyczny laktacji wynosi około 2,62 MJ/ dobę (625 kcal/dobę). Zawartość energii w mleku kobiecym wynosi ok. 70 kcal/100 ml. Różnica jest głównie związana z osobniczo zróżnicowaną zawartością tłuszczu w mleku. U odżywionych kobiet część energii niezbędnej do zapewnienia sprawnego przebiegu laktacji może pochodzić z mobilizacji zapasów zgromadzonych w okresie ciąży – około 0,72 MJ (170 kcal)/dobę. Oszacowano, że matki karmiące potrzebują około 2,8 MJ (670 kcal) energii/ dobę. Około 2,1 MJ (500 kcal) energii powinno być dostarczone z pożywieniem, reszta powinna pochodzić z zapasów tkanki tłuszczowej z okresu ciąży. W praktyce udział energii w diecie matek karmiących powinien wzrosnąć o około 2,09 MJ/dobę (500 kcal/dobę) w czasie pierwszych sześciu miesięcy laktacji i o około 1,61 MJ/dobę (400 kcal/dobę) w kolejnym półroczu.”

Powyższy tekst stanowi fragment publikacji:” Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji”. Standardy Medyczne /Pediatria 2013;10:265-79

Dokument do pobrania: http://femaltiker.pl/wp-content/uploads/2015/06/Stanowisko-Grupy-Ekspert%C3%B3w-zalecenia-%C5%BCywieniowe-dla-kobiet-w-okresie-laktacji.pdf

Gdzie kupisz femaltiker

Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy można kupić nasz produkt.

Kup w internecie Znajdź sklep
Pobierz bezpłatny poradnik

Dowiedz się, jak karmić piersią i dlaczego warto robić to jak najdłużej.

Pobierz poradnik