x

Fakty i mity o karmieniu piersią

1. Nie mogę wykarmić dziecka bo mam za mało pokarmu MIT

Ilość wytwarzanego pokarmu jest ściśle związana z potrzebami dziecka. Im dziecko częściej i dłużej ssie, tym więcej pokarmu się wytwarza. Trzeba pamiętać jednak, że pokarm kobiecy trawi się bardzo szybko i dziecko już 1,5-2 godziny po poprzednim karmieniu może zgłaszać się do jedzenia.

Przerwy po karmieniu mieszanką są dłuższe ze względu na wydłużone jej trawienie.

Najbardziej obiektywnym wskaźnikiem prawidłowej produkcji pokarmu jest prawidłowy przyrost masy ciała dziecka.

Na pytanie  czy pokarmu jest za mało dla dziecka może odpowiedzieć konsultant lub doradca laktacyjny. Zawsze w przypadku takich wątpliwości należy się z nim skonsultować.

2. Nie wykarmię dziecka bo mam zbyt płaskie lub wklęsłe brodawki MIT

Czasami uchwycenie piersi przez dziecka w takich przypadkach bywa utrudnione, natomiast właściwa technika przystawiania i odpowiednie postępowanie gwarantuje sukces.

3. Moja dieta musi być ograniczona inaczej moje dziecko będzie mało kolki, alergię itp. MIT

Kobieta karmiąca piersią musi odżywiać się prawidłowo. Jej dieta musi być urozmaicona, tak aby pokryła zapotrzebowanie na energię, składniki odżywcze oraz witaminy i minerały dla niej oraz dziecka. Proces laktacji jest związany z dużym zużyciem energii, w związku z tym dieta matki nie powinna być ograniczana. To co matka zje, nie przekłada się w sposób bezpośredni na to co znajduje się w pokarmie. Nie ma żadnych dowodów naukowych potwierdzających wpływ spożywanych przez matkę pokarmów na ból brzucha u dzieci. Trzeba pamiętać, że pokarm wytwarzany jest z krwi matki a pokarmy spożywane przez nią są trawione, wchłaniane, metabolizowane i magazynowane w organizmie.

Dieta matki karmiącej powinna być zdrowa, urozmaicona i smaczna.

4. Jeśli będę jadła nabiał moje dziecko będzie miało skazę białkową MIT

Nabiał w diecie matki karmiącej jest bardzo ważnym elementem. Jest on podstawowym, ogromnie bogatym źródłem wapnia. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu kobieta potrzebuje dziennie ok. 1000 mg wapnia, który powinna przyjąć z trzema porcjami nabiału.

Niedobory wapnia w diecie matki karmiącej skutkują znacznie zwiększonym ryzykiem osteoporozy w wieku okołomenopauzalnym.

Mleko krowie i produkty z niego pochodzące mogą być przyczyną alergii na białko mleka ale u dzieci karmionych piersią zdarza się to niezmiernie rzadko. Najczęściej eliminacja mleka i jego przetworów z diety matki jest skutkiem niewłaściwie postawionej diagnozy.

5. Z czasem pokarm staje się mało wartościowy MIT

Na każdym etapie laktacji pokarm jest w pełni wartościowy dla dziecka. Ma on niesamowitą właściwość ponieważ jego skład zmienia się w trakcie aktu karmienia, w ciągu doby oraz etapu laktacji. Zawsze zawiera wszystkie składniki odżywcze potrzebne dziecku w odpowiedniej ilości. Oprócz tego zawiera mnóstwo substancji wzmacniających odporność dziecka i sprzyjających jego rozwojowi. Pokarm matki ma znacznie bogatszy skład niż mieszanka mleczna a do tego znajdują się tam składniki, których nie jesteśmy w stanie wyprodukować w sposób sztuczny.

6. Karmiąc piersią szybciej wrócę do figury FAKT

Energetyczny koszt produkcji pokarmu jest bardzo duży dla organizmu kobiety. Część tej energii pochodzi z diety, część jednak ze zgromadzonych w czasie ciąży zapasów w formie tkanki tłuszczowej. Tkanka ta gromadzi się głównie w okolicach bioder i brzucha. Receptory znajdujące się tam, odpowiedzialne za spalanie tłuszczu sa mało wrażliwe na aktywność fizyczną. Świetnie natomiast wrażliwe są na potrzeby laktacji. Dlatego też okres karmienia piersią jest jedynym czasem, kiedy kobiety mają łatwość w gubieniu tkanki tłuszczowej zgromadzonej na biodrach.

7. Moje dziecko karmione piersią będzie zdrowsze FAKT

Karmienie piersią zapewnia dziecku optymalny stan zdrowia i sprzyja prawidłowemu rozwojowi. Aktualnie naukowcy są w stanie wyodrębnić natychmiastowe i odległe skutki naturalnego karmienia. Do tych natychmiastowych należy zmniejszenie zachorowalności na: biegunki, infekcje dróg oddechowych, bakteryjne zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, martwicze zapalenie jelit, zapalenie ucha środkowego, zakażenie układu moczowego, zespół nagłej śmierci łóżeczkowej. Odległe, dobroczynne skutki karmienia piersią to mniejsze ryzyko wystąpienia: nadwagi, otyłości, cukrzycy typu I i II, astmy, chłoniaka nieziarniczego, ziarnicy złośliwej, choroby Crohna.

8. Piwo bezalkoholowe zwiększa produkcję mleka FAKT

Piwo bezalkoholowe zawiera słód jęczmienny, który wpływa stymulująco na produkcję prolaktyny, hormonu odpowiedzialnego za produkcję pokarmu. Zawiera ono jednak również niewielką ilość alkoholu. Aby uniknąć spożywania piwa, powstały suplementy diety, na bazie słodu jęczmiennego, tak by zwiększać produkcję mleka. Trzeba jednak pamiętać, że stosowanie tych suplementów nie może być podstawą do uzyskania odpowiednich ilości pokarmu. Działaniem pierwszego rzutu w przypadku zwiększania ilości produkowanego pokarmu jest stymulacja piersi poprzez częste przystawianie dziecka i/lub odciąganie pokarmu laktatorem. Stosowanie Femaltikeru jest działaniem wspomagającym.

9. Stosując antybiotyki nie mogę karmić piersią MIT

Ogromna większość antybiotyków oraz innych leków jest bezpieczna w laktacji. Przyjmowanie każdego z nich jednak, powinno być skonsultowane z lekarzem. W sytuacji konieczności przyjmowania leków przez matkę karmiącą, warto również skontaktować się z konsultantem lub doradcą laktacyjnym.

10. Karmienie piersią powinno trwać do końca 2 r. ż. FAKT

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca wyłączne karmienie piersię do końca 6-go miesiąca życia dziecka a potem stosując posiłki uzupełniające do końca 2-go roku życia. Trzeba pamiętać, że w karmieniu piersią liczy się tzw. Efekt dawki, czyli im częściej i dłużej karmię tym lepiej chronię swoje dziecko. Zdrowotne skutki karmienia są lepsze.

11. Czy karmiąc piersią muszę dawać dziecku wit. K. Jem dużo produktów zawierających tę witaminę. MIT

Mimo diety bogatej w wit. K, dziecku należy ją podawać ze względu na to, że bardzo słabo przenika ona do mleka. Poziom większości witamin i minerałów w mleku matki jest niezależny lub zależny w bardzo małym stopniu od diety matki. Ilość wit.
K w mleku jest niewielka a organizm dziecka, ze względu na swoją niedojrzałość nie jest w stanie zapewnić
odpowiedniej ilości (częściowo organizm ludzki sam ja produkuje). Podawanie dziecku wit. K, zabezpiecza go przed poważnymi konsekwencjami w postaci wylewów.

12. Moje dziecko ma kolki, muszę wyeliminować z diety laktozę. MIT

Wyeliminowanie laktozy z diety matki nie ma żadnego wpływu na powstawanie kolek u dzieci. Laktoza jest cukrem mlecznym, który znajduje się w mleku każdych ssaków, niezależnie czy one ją spożywają czy nie.

13. Jeśli będę jadła czosnek lub pietruszkę przy karmieniu piersią, moje dziecko nie będzie chciało ssać piersi ze względu na zmieniony zapach mleka. MIT

Podczas jedzenia aromatycznych przypraw, faktycznie zapach mleka może być zmieniony, nie przeszkadza to jednak w żaden sposób w karmieniu piersią. Istnieją badania naukowe na ten temat. Okazuje się, że dzieci matek jedzących czosnek, dłużej i chętniej ssały pierś. Wynika to prawdopodobnie z „urozmaicenia” smaku mleka.

14. Nie mogę jeść zielonych warzyw, np. Sałaty, bo dziecko będzie robiło zielone kupy. MIT

Faktem jest co prawda to, ze kupy dziecka po sałacie mogą być zielone (nie muszą), lecz nie ma to żadnego wpływu na jego zdrowie. Pokarm matki miewa różne kolory (od żółtego, poprzez biały, niebieskawy do szarego) i jest to związane z różnymi czynnikami, czasami dietą ale nie ma to żadnego wpływu na stan zdrowia dziecka. Zielone kupy nie są wykładnikiem choroby. Tak na prawdę, jeśli chodzi o wygląd kup, to matkę powinna niepokoić krew pojawiająca się w stolcu. Wszystkie inne kolory, obecność pasem śluzu są dozwolone.

15. Picie bawarki wpływa na ilość produkowanego mleka. MIT

Nie ma żadnych dowodów naukowych, że picie bawarki wpływa na wzrost produkcji pokarmu, ale jeśli ktoś lubi bawarkę, to jak najbardziej pić powinien.

16. Czy jeśli będę piła dużo płynów, będę miała więcej mleka? MIT

Ilość wypijanych przez matkę płynów nie ma wpływu na ilość produkowanego mleka w mechanizmie – im więcej płynów, tym więcej mleka. Kobieta, produkując mleko, wytraca płyny z organizmu i po to aby ona czuła się dobrze i wszystkie układy jej organizmu funkcjonowały prawidłowo, potrzebuje zwiększonej ilości płynów w ciągu doby. Z resztą organizm sam to reguluje i znacznie zwiększ się u matek karmiących uczucie pragnienia. Wiemy natomiast, że zbyt duża ilość przyjmowanych płynów, taka znacznie przekraczająca pragnienie może hamować laktację. Dzieje się tak w mechanizmie powstawania obrzęku i co za tym idzie, ucisku tkanek w gruczole piersiowym, na skutek którego dochodzi do hamowania produkcji mleka.

17. Karmiąc piersią mogę pić kawę. FAKT

Tak, pod warunkiem, że nie za dużo. Kofeina może powodować pobudzenie układu nerwowego u dziecka, są dzieci, które po wypiciu przez matkę kawy, stają się niespokojne. Dzieje się to wtedy, gdy ilość wypitej kofeiny jest zbyt duża, tzn. tyle ile znajduje się w 5 filiżankach kawy.Warto pamiętać, że kofeina znajduje się również w herbacie, czekoladzie, lekach. Dlatego, jeśli karmię piersią, mogę pić kawę ale w ilości jednej filiżanki dziennie. Duża ilość spożywanej kofeiny może wpływać również hamująco na laktację.

18. Karmiąc piersią mogę wypić kieliszek wina. MIT

Alkohol działa hamująco na produkcję pokarmu, nie powinno się go przyjmować w okresie laktacji. Działa na dziecko powodując senność i apatię ale sen dziecka jest płytszy i krótszy. Wpływa niekorzystnie na układ nerwowy dziecka.

Jeśli matce zdarzy się wypić pół kieliszka wina to dobrze jest poczekać z karmieniem 2 godz. Najlepiej w takiej sytuacji nakarmić dziecko przed wypiciem, wypić kieliszek wina i nakarmić za dwie godziny. Alkohol szybko przenika do mleka i znajduje się w nim przez 2 godz., później ulega rozkładowi.

19. Podczas karmienia piersią nie mogę jeść truskawek oraz owoców cytrusowych. MIT

Truskawki są niezwykle smacznym oraz bogatym w wit. C i minerały owocem. Są jednocześnie uważane za jeden z najbardziej alergennych owoców. Często jednak czynnikiem, który uczula są związki chemiczne stosowane przy uprawie. Znając pochodzenie truskawek, można śmiało je jeść podczas karmienia, tym bardziej, że sezon na świeże smaczne truskawki jest krótki. Niewiele osób jest uczulonych na truskawki i nie ma powodu ich eliminować na wszelki wypadek. Podobnie rzecz się ma z owocami cytrusowymi. Należy je po prostu jeść i cieszyć się ich smakiem.
Dieta matki karmiącej ma być przyjemnością.

20. Suplementuję swoją dietę wit. D w ilości 2000IU/dobę, czy muszę ją podawać dziecku? FAKT

Poziom wit. D w mleku matki jest niski, zalecana suplementacja nawet w ilości 2000 IU nie podnosi poziomu wit. D w mleku. Stąd też konieczność jej suplementacji u dzieci karmionych piersią. Witamina ta ma ogromny, pozytywny w pływ nie tylko na kościec u dziecka ale również znacząco obniża ryzyko chorób autoimmunologicznych.

 

Autor:
mgr Anna Durka , położna, Certyfikowany Doradca Laktacyjny

Gdzie kupisz femaltiker

Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy można kupić nasz produkt.

Kup w internecie Znajdź sklep
Pobierz bezpłatny poradnik

Dowiedz się, jak karmić piersią i dlaczego warto robić to jak najdłużej.

Pobierz poradnik