x

Suplementacja kobiety karmiącej

dr hab. n. o zdr. Dorota Szostak-Węgierek
mgr inż. Aleksandra Cichocka

Zarówno podczas ciąży, jak i karmienia piersią powinnaś planować swoje posiłki tak, aby dodatkowe podawanie jakichkolwiek składników pokarmowych nie było konieczne. Istnieją jednak okoliczności, w których taka suplementacja może być pożądana, a nawet nieodzowna.

Dla karmiącej mamy ogromnie istotne jest odpowiednie spożycie wapnia. Zwyczajowa dieta kobiet w Polsce, zwłaszcza ciężarnych i karmiących, rzadko zapewnia pełne pokrycie zapotrzebowania na ten pierwiastek. Szczególnie źle jest w przypadku alergii na mleko lub jego nietolerancji z powodu hipolaktazji (brak enzymu trawiącego cukier mleczny). W tych przypadkach spożycie wapnia jest zazwyczaj szczególnie niskie. Wprawdzie osoby z alergią zazwyczaj mogą zamiast mleka spożywać preparaty sojowe wzbogacane w wapń, a osoby z hipolaktazją na ogół dobrze tolerują fermentowane napoje mleczne i sery, jednak w wielu przypadkach spożycie wapnia jest nadal zbyt małe. Konieczne może być dodatkowe podawanie wapnia w suplementach.

Z badań wynika, że u polskich kobiet powszechne są również inne niedobory witaminowo-mineralne. Dotyczą przede wszystkim większości witamin z grupy B (B1, B2, B6), żelaza, magnezu i cynku. Podczas ciąży i karmienia piersią zapotrzebowanie na większość witamin i składników mineralnych znacznie się zwiększa, łatwiej zatem wówczas o niedobory pokarmowe. Niejednokrotnie pojawiająca się w okresie karmienia piersią konieczność wykluczenia z diety niektórych produktów może ten problem bardzo pogłębić. Jeśli skomponowanie pełnowartościowego jadłospisu jest niemożliwe, konieczne może się okazać zastosowanie złożonych suplementów witaminowo-mineralnych. Spośród preparatów dostępnych na rynku należy wybierać te, które dostarczają witamin i składników mineralnych w dawkach odpowiednio dobranych dla kobiet w ciąży.

Osobnym problemem jest odpowiednie spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które w naszych warunkach jest w wielu przypadkach niedostateczne. Eksperci uważają, iż kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 mogą mieć znaczenie w zapobieganiu depresji. Obniżenie nastroju, spowodowane przejściowymi trudnościami związanymi z opieką nad dzieckiem, może czasami być problemem dla młodych mam. Odpowiednie spożycie kwasów tłuszczowych będzie zatem dobrym sposobem na jego poprawę. Zgodnie z zaleceniami polskich ekspertów kobiety ciężarne, których dieta jest uboga w ryby, powinny przyjmować 400-600 mg DHA dziennie już od pierwszego miesiąca ciąży. Po urodzeniu dziecka, podczas karmienia piersią, należy suplementację DHA kontynuować, w celu zapewnienia prawidłowej jego zawartości w pokarmie.

Gdzie kupisz femaltiker

Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy można kupić nasz produkt.

Kup w internecie Znajdź sklep
Pobierz bezpłatny poradnik

Dowiedz się, jak karmić piersią i dlaczego warto robić to jak najdłużej.

Pobierz poradnik