x

Zasady żywienia podczas karmienia piersią

dr hab. n. o zdr. Dorota Szostak-Węgierek
mgr inż. Aleksandra Cichocka

Zalecenia dotyczące żywienia podczas karmienia piersią nie odbiegają od ogólnych zasad żywienia w ciąży. Zwiększa się jednak nieco zapotrzebowanie na energię o ok. 500 kcal (w stosunku do tego, co jadłaś przed ciążą), białko oraz niektóre witaminy i składniki mineralne. Odpowiada to dodatkowemu spożyciu 200 g warzyw, 100 g owoców, 100 g białego sera, 100 g mięsa i kromki chleba.  Jeżeli nie przekraczasz zalecanej ilości kalorii, powinnaś powoli tracić na wadze, pozbywając się niewielkiego nadmiaru tkanki tłuszczowej (2-3 kg), który miał prawo zgromadzić się podczas ciąży. Warto wiedzieć, że ten mały „zapas” jest przewidziany właśnie do pokrycia zwiększonych potrzeb związanych z produkcją mleka. Unikaj znacznego spadku masy ciała, zwłaszcza w pierwszych miesiącach laktacji. Stosowanie w czasie karmienia piersią diet odchudzających lub bardzo restrykcyjnych jest szkodliwe.

Jeśli nie dostarczysz odpowiednich ilości wszystkich składników odżywczych, Twój organizm będzie wykorzystywał zapasy zgromadzone wcześniej. Ma to duże znaczenie dla Twojego zdrowia i wytwarzania pełnowartościowego mleka. Dla przykładu, jeśli Twoja dieta będzie uboga w wapń, w procesie laktacji będzie wykorzystywany wapń, który został zgromadzony w Twoich kościach. Jeśli natomiast Twoja dieta będzie zawierała zbyt małe ilości jodu lub witaminy C, nie dostarczysz tych składników wraz z mlekiem w odpowiedniej ilości Twojemu dziecku, gdyż Twój organizm nie może ich zmagazynować. Innym przykładem są kwasy tłuszczowe omega-3, których zawartość w mleku również zależy od ich spożycia przez matkę. Te wszystkie składniki muszą być na bieżąco dostarczane w pokarmach. Podejrzenia, że kolka u niemowlęcia jest spowodowana głównie sposobem odżywianiem się matki, nie znajduje potwierdzenia w badaniach, więc nie ma powodu by unikać warzyw. Jednak wydaje się, że u dzieci uczulonych na mleko krowie, gdy objawem jest kolka, skuteczne może być stosowanie przez matkę diety hipoalergicznej.

 

Płyny a ilość mleka

Podczas karmienia piersią zapotrzebowanie na płyny jest większe niż wcześniej. Nie należy jednak pić dużej ilości napojów „na siłę”. Paradoksalnie może to nawet spowodować zahamowanie wytwarzania pokarmu. Fizjologiczne jest spożywanie płynów w ilości gaszącej pragnienie. Dla większej pewności możesz obserwować barwę swojego moczu. Jeśli staje się zbyt intensywna, może to być sygnał, że organizm oszczędza wodę i trzeba zwiększyć ilość przyjmowanych płynów.

Pamiętaj!

  • Alkohol przenika do mleka – w okresie karmienia piersią powinnaś zrezygnować z picia alkoholu.
  • Palenie papierosów może upośledzić produkcję mleka i obniżyć w nim zawartość witaminy C.
  • Kofeina pochodząca z kawy i mocnej herbaty może przeniknąć do mleka i spowodować nadmierną aktywność i zaburzenia snu u niemowlęcia.
  • Niektóre leki przenikają do mleka. Stosowanie każdego z nich, nawet tych dostępnych bez recepty nie powinno odbywać się bez konsultacji z lekarzem. Należy zwrócić szczególną uwagę na unikanie infekcji pokarmowych. Zwracaj uwagę na termin ważności spożywanych produktów, spożywaj tylko świeże produkty i potrawy.
  • Dodatki do żywienia – barwniki i konserwanty, mogą być silnym alergenami.
Gdzie kupisz femaltiker

Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy można kupić nasz produkt.

Kup w internecie Znajdź sklep
Pobierz bezpłatny poradnik

Dowiedz się, jak karmić piersią i dlaczego warto robić to jak najdłużej.

Pobierz poradnik