x

Dieta mamy

Małgorzata Jackowska: Komentarz do jadłospisów

W czasie karmienia piersią dieta jest ważna przede wszystkim dla zdrowia i samopoczucia matki, bo skład i ilość mleka zależy od niej w niedużym stopniu. Proporcje tłuszczu, węglowodanów (np. laktozy) i białka w mleku mamy są niezależne od diety (dopiero bardzo poważne niedożywienie może powodować obniżenie zawartości białka w mleku mamy). Do produkcji mleka potrzebne jest więcej kalorii i składników odżywczych, zwiększone jest zapotrzebowanie przede wszystkim na witaminę D, kwasy tłuszczowe wielonienasycone, szczególnie DHA, jod i selen, cholinę i witaminy z grupy B.

Dieta matki ma wpływ na zawartość tylko niektórych składników w jej mleku (proporcje kwasów tłuszczowych, zawartość jodu i selenu, witamin z grupy B, oraz witaminy A i D), ale normalna, zróżnicowana dieta pozwala dostarczyć większości potrzebnych składników. Zaproponowane jadłospisy dostarczają około 2500 kcal na dzień i pozwalają na pokrycie zapotrzebowania na makro- i mikroskładniki zgodnie z rekomendacjami dla kobiet w okresie karmienia piersią. Dostarczają ograniczonej ilości szkodliwych dodanych cukrów prostych i tłuszczów nasyconych, za to sporej dawki błonnika, korzystnych tłuszczów i produktów z różnych grup żywności.  Ze względu na podwyższone zapotrzebowanie i trudność w dostarczeniu z dietą odpowiedniej dawki witaminy D[1] i jodu[2] wskazana jest ich dodatkowa suplementacja. Jod może być dostarczany z solą kuchenną jodowaną, ale jej nadmiar też nie jest wskazany (maksymalnie 5g soli dodanej dziennie). Przy niskim spożyciu ryb warto rozważyć również suplementację DHA[3].

Podane przepisy dotyczą jednej orientacyjnej porcji, chyba że opisano inaczej. Przepisy zawierają różnego rodzaju składniki, również takie, które mogą być uznane za ciężkostrawne, potencjalnie alergizujące czy o wyrazistym smaku. Zgodnie z wiedzą o laktacji i żywieniu człowieka wszystkie te produkty są absolutnie dozwolone w diecie mam karmiących piersią. Być może w pierwszych tygodniach po porodzie będziesz chciała stosować „lżejszą” dietę, ale pamiętaj, że jedynym wskazaniem do eliminowania produktów z diety są potwierdzone reakcje alergiczne Twoje lub Twojego dziecka. Dieta lekkostrawna może być potrzebna w czasie rekonwalescencji po porodzie zakończonym cesarskim cięciem, ale samo karmienie piersią nie jest wskazaniem do tego, żeby stosować dietę lekkostrawną. Jeżeli obserwujesz u swojego dziecka niepokój po spożyciu jakiegoś dania postaraj się wykluczyć inne powody (np. dużo wrażeń w ciągu dnia, infekcja, stres, nieefektywne przystawianie do piersi lub zbyt krótkie karmienia, łykanie powietrza w czasie ssania). Sama dieta mamy ma mały wpływ na ewentualne wzdęcie czy ból brzuszka u dziecka. Wzdęcie powstaje pod wpływem błonnika i składników nierozpuszczalnych fermentujących w jelitach mamy i fizycznie nie jest możliwe ich przedostanie się do krwiobiegu a więc i do mleka. Substancje które mogą wywołać niepokój niemowlęcia to konserwanty, dodatki, barwniki w żywności więc unikaj produktów przetworzonych i czytaj etykiety gotowych produktów. To dobry nawyk nie tylko w czasie karmienia piersią. Być może będziesz musiała ograniczyć ilość spożywanej kofeiny (do 200-300mg dziennie) przynajmniej w pierwszych tygodniach życia dziecka, ale całkowita rezygnacja z kawy czy herbaty bardzo rzadko jest konieczna. To, że mleko zmienia smak pod wpływem diety mamy jest potwierdzone i jest to reakcja korzystna, dzięki temu dziecko uczy się smaków, poznaje je jeszcze przed rozpoczęciem rozszerzania swojej diety i wręcz ułatwia mu to późniejszą naukę jedzenia nowych pokarmów. Nie musisz więc unikać przypraw i produktów o wyrazistym smaku. 

Jeżeli podejrzewasz u dziecka alergię, koniecznie skonsultuj się z lekarzem alergologiem i/lub dermatologiem a dietę eliminacyjną skonsultuj z dietetykiem lub lekarzem z wiedzą dotyczącą żywienia matek karmiących piersią.

[1] Zalecana dzienna dawka witaminy D dla kobiet w okresie laktacji to 3,75-5µg (1500-2000 IU) (Ginekologia polska 64/4/2013)

[2] Zalecana dzienna dawka jodu dla kobiet w okresie laktacji to 290 µg (Standardy Medyczne 2013, 13/10)

[3] Zalecana dzienna dawka DHA dla kobiet w okresie laktacji to min. 200mg a w przypadku niskiego spożycia ryb 400-600mg (Standardy Medyczne 2013, 13/10)

Gdzie kupisz femaltiker

Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy można kupić nasz produkt.

Kup w internecie Znajdź sklep
Pobierz bezpłatny poradnik

Dowiedz się, jak karmić piersią i dlaczego warto robić to jak najdłużej.

Pobierz poradnik