femaltiker-k-238702936-1.jpg

Dieta w przypadku nadwagi lub niedożywienia przy karmieniu piersią

Dieta w przypadku nadwagi i niedożywienia w okresie karmienia piersią

Jak szybko mamy tracą kilogramy podczas karmienia piersią? Czy można się odchudzać w okresie laktacji? Czy dozwolone są środki wspomagające odchudzania a także czy niedożywienie w okresie karmienia piersią będzie miało wpływ na skład mleka mamy. Ten trudny temat również znalazł się w opracowaniu Ekspertów, które przedstawiamy poniżej:

„Otyłość matki w okresie ciąży jest jednym z czynników ryzyka wystąpienia powikłań i niekorzystnych długoterminowych skutków dla zdrowia matki i dziecka. Szacuje się, że w krajach wysokorozwiniętych około jedna trzecia kobiet w ciąży cierpi na nadwagę lub otyłość. Zapobieganie nadmiernemu przyrostowi masy ciała w czasie ciąży powinno stać się pilnym priorytetem dla służby zdrowia. Nadwaga matki w czasie ciąży może powodować zwiększenie ryzyka cukrzycy ciążowej i makrosomii. W późniejszym rozwoju dzieci urodzonych przez otyłe matki obserwuje się większy odsetek osób cierpiących na nadwagę i zespół metaboliczny.

Niedożywienie i odwodnienie matki ma istotny wpływ na rozwój i przebieg laktacji. Ilość produkowanego mleka może zmniejszyć się w wyniku ciężkiego odwodnienia (utraty 10% całkowitej objętość krwi). Smith badał wpływ niedożywienia matek noworodków urodzonych w Holandii w czasie II wojny światowej. Niedożywione matki produkowały mniejszą ilość mleka ale okres karmienia dzieci piersią nie był znacząco skrócony. Podobnie badania prowadzone w krajach trzeciego świata wykazały jedynie spadek ilości produkowanego mleka, bez wpływu na jego jakość. W przypadku niedoborów żywieniowych w diecie matki zawartość białka, węglowodanów, tłuszczu, kwasu foliowego i większości składników mineralnych w mleku jest utrzymywana na zbliżonym poziomie, kosztem składników organizmu kobiety. Skrajne niedobory żywnościowe (matki z jadłowstrętem psychicznym) wpływają między innymi na zawartość leptyny w tkankach dziecka i tym samym na skład tkanki tłuszczowej ich dzieci. Wprawdzie odchudzanie się w okresie karmienia nie ma wpływu na wartość odżywczą i ilość wytwarzanego pokarmu, zmniejsza jednak znacząco właściwości immunologiczne pokarmu kobiecego. Gwałtowna utrata masy ciała (większa niż 0,5-1 kg/ tydzień) nie jest zalecana, gdyż redukcja masy ciała po urodzeniu dziecka powinna być powolna, a karmienie piersią sprzyja temu procesowi. Osiągnięcie masy ciała sprzed okresu ciąży może trwać około 12 miesięcy. Przeciętnie kobieta karmiąca piersią traci około. 0,6-0,8 kg/miesiąc w czasie pierwszych 4-6 miesięcy po porodzie. Kobiety, które kontynuują karmienie niemowlęcia piersią po ukończeniu 6 miesiąca nadal tracą wagę, lecz jest to proces wolniejszy. Znaczna redukcja kaloryczności diety jest często obserwowana u kobiet pragnących szybkiego powrotu do masy ciała sprzed ciąży. Kaloryczność spożywanej diety nie powinna być mniejsza niż 6,28 MJ (1500 kcal)/dzień ponieważ zmniejsza to ilość produkowanego mleka. Stosowanie diet płynnych oraz środków wspomagających odchudzanie jest niewskazane. Jednakże, ze względu na znaczące różnice w indywidualnym zapotrzebowaniu energetycznym kobiet i ich aktywności fizycznej, nie jest możliwe odgórne i precyzyjne ustalenie krytycznego poziomu energii niezbędnego do utrzymania produkcji mleka.”

Powyższy tekst stanowi fragment publikacji:” Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji”. Standardy Medyczne /Pediatria 2013;10:265-79

Dokument do pobrania: http://femaltiker.pl/wp-content/uploads/2015/06/Stanowisko-Grupy-Ekspert%C3%B3w-zalecenia-%C5%BCywieniowe-dla-kobiet-w-okresie-laktacji.pdf