jesc-czy-nie-jesc.jpeg

Dietetyczne dylematy mamy karmiącej piersią!

Zostałaś mamą, karmisz piersią i … przed zjedzeniem czegokolwiek zastanawiasz się, czy oby na pewno możesz to zjeść? Czy na pewno nie zaszkodzi to dziecku? A wszyscy dookoła Ciebie mówią co innego? Ten tekst jest właśnie dla Ciebie. Wraz z naszą dietetyczną ekspertką Małgorzatą Jackowską przygotowaliśmy odpowiedzi na najczęstsze żywieniowe dylematy mam karmiących piersią.

Czy w okresie karmienia piersią można jeść smażone dania?

Mama karmiąca piersią może jeść smażone dania, ale podobnie jak zaleca się dla każdego innego dorosłego – z umiarem. Pamiętaj, że smażenie powoduje niekorzystne zmiany w tłuszczach, których do  smażenia używasz. A jakość tłuszczu, który spożywa mama w czasie karmienia piersią wpływa na to jakie kwasy tłuszczowe znajdują się w jej mleku. Wprawdzie nawet jeśli jesz dużo „gorszej” jakości tłuszczów to Twoje mleko nadal będzie najlepszym pokarmem dla twojego dziecka, ale dobrze jest dla własnego zdrowia ograniczyć klasyczne smażenie i korzystać z dobrej jakości tłuszczów w swoim jadłospisie.

Jeśli smażysz to korzystaj z oliwy z oliwek, ewentualnie oleju rzepakowego. Ale pamiętaj o tym, żeby smażyć na małym ogniu, nie doprowadzić do spalenia się tłuszczu (lub wymienić olej jeśli to się zdarza) i zdecydowanie częściej wybierać dania gotowane, duszone lub pieczone, niż smażone. Możesz też smażyć bez dodatku tłuszczu (np. mięso czy ryby na patelni do grillowania a placki czy naleśniki na suchej patelni).

Czy w okresie karmienia piersią można jeść ryby?/upload/files/2020/06/dieta-mamy-karmiacej-1.pdf

Mama karmiąca piersią może, a nawet powinna jeść ryby. Najlepiej wybierać tłuste ryby morskie i spożywać je 1-2 razy w tygodniu. Są świetnym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych EPA i DHA. Jeśli nie jadasz ryb to powinnaś suplementować DHA, zwykle w ilości 400-600 mg dziennie.

W czasie ciąży wskazane jest unikanie surowych i wędzonych na zimno ryb (podobnie jak innych produktów odzwierzęcych na surowo), bo istnieje ryzyko zatrucia, które może przedostać się również do rozwijającego się dziecka i być dla niego niebezpieczne. Ale w okresie karmienia piersią te zalecenia już nie są aktualne. Potencjalnie groźne mikroorganizmy nie są w stanie przedostać się do mleka. Niemniej dbając o własne zdrowie kobieta karmiąca powinna upewnić się, że są świeże i pochodzą ze sprawdzonego źródła. Możesz więc jeść surową rybę, sushi, i wędzone na zimno ryby (chociaż polecam ograniczyć spożywanie wędzonych przetworów ze względu na bardzo wysoką zawartość soli i składników pochodzących z dymu wędzarniczego, które jeśli spożywamy je w dużych ilościach są potencjalnie rakotwórcze).

Czy w okresie karmienia piersią można stosować przyprawy (np. sól, pieprz, czosnek, curry czy pikantną paprykę)?

W okresie karmienia piersią możesz przyprawiać dania tak jak zawsze, tak jak lubisz:-) Możesz jeść ostrzejsze dania i normalnie przyprawione posiłki. Możesz także jeść czosnek, cebulę, kapustę, fasolę czy groszek.

Smak mleka może się zmieniać pod wpływem diety mamy, ale działo się to już w okresie płodowym – również wody płodowe w czasie ciąży zmieniają nieco swój aromat, jeśli mama zjada posiłek o wyrazistym smaku. Dzięki temu dziecko poznaje smak i zapach posiłków, które jadają jego rodzice a jego układ nerwowy otrzymuje różne bodźce. To wspiera rozwój poznawczy i zgodnie z doniesieniami naukowymi jest korzystne dla akceptacji zróżnicowanych smaków w okresie rozszerzania diety niemowlaka.

Dla swojego własnego zdrowia ogranicz nadmiar soli i sztuczne wzmacniacze smaku np. kostki rosołowe. Ale nie bój się przyprawiać dań tak jak lubisz.

A jak wygląda kwestia jedzenia owoców? Czy mama karmiąca piersią może sięgać po owoce sezonowe – np. truskawki oraz owoce cytrusowe?

W czasie karmienia piersią możesz jeść wszystkie owoce, również sezonowe, nawet jeśli są uznawane za 'alergizujące'. Możesz spożywać je na surowo, pieczone, duszone, jako dodatek do posiłków, deser, w koktajlach, czy przekąskę.

W codziennym jadłospisie dobrze jest dbać o to, żeby w każdym posiłku mniej więcej połowę tego posiłku stanowiły warzywa lub owoce, i żeby warzyw było w diecie 3 razy więcej niż owoców. Takie proporcje pozwalają na dbanie o urozmaiconą dietę, bogatą w składniki mineralne, witaminy i przeciwutleniacze, oraz błonnik.

Jeśli Twoje dziecko będzie mieć objawy alergii pokarmowej i będziesz podejrzewać jakiś konkretny owoc to można wykluczyć go z diety na 2-3 tygodnie a potem spróbować zjeść go ponownie, żeby potwierdzić, że objawy u dziecka wiązały się ze spożyciem tego produktu. Jednak objawy alergiczne u dziecka karmionego wyłącznie piersią niezwykle rzadko wiążą się ze spożyciem przez mamę owoców czy warzyw. Pamiętaj, żeby nie stosować diety eliminacyjnej bez wskazań. Dieta w czasie karmienia piersią powinna być urozmaicona, bez nieuzasadnionych eliminacji.

Czy mama w okresie karmienia piersią można spożywać - bez ograniczeń - nabiał?

Zasadniczo nic nie można spożywać bez ograniczeń ???? Dieta powinna być urozmaicona, ale jest w niej również miejsce na produkty mleczne i mleko krowie, jeśli chcesz je jeść.

Alergia na białka mleka krowiego u dzieci karmionych tylko mlekiem mamy zdarza się niezwykle rzadko, a unikanie białek mleka krowiego na zapas, mimo braku objawów alergii u dziecka nie jest wskazane, bo może zwiększyć ryzyko wystąpienia alergii u dziecka w przyszłości.

Czy w okresie karmienia piersią można jeść czekoladę, produkty z kakao i orzechy (czyli potencjalne alergeny)?

Podobnie jak w przypadku mleka krowiego – nie powinnaś unikać żadnych alergenów jeśli nie obserwujesz objawów alergii u dziecka. W mleku kobiecym znajdują się śladowe ilości białek pochodzących z żywności i ich zadaniem jest swego rodzaju trening układu odpornościowego dziecka. W połączeniu z przeciwciałami, mikrobiotą i enzymami obecnymi w mleku mamy, takie śladowe ilości obcych białek (lub fragmentów tych białek) pozwalają na zmniejszenie ryzyka występowania alergii pokarmowych u dzieci karmionych piersią.

Czy w okresie karmienia piersią można pić napoje gazowane?

Można, ale … Z napojów gazowanych najlepiej pić gazowaną wodę. Dla własnego zdrowia dobrze jest ograniczyć nadmiar cukrów prostych w diecie (a jest ich naprawdę bardzo dużo w popularnych napojach gazowanych). Pojawiają się też doniesienia na temat negatywnego wpływu nadmiaru fruktozy w diecie mamy w czasie karmienia piersią na programowanie metabolizmu dziecka. Dotyczy to przede wszystkim fruktozy pochodzącej z dodawanego do żywności syropu glukozowo-fruktozowego. A więc dobrze jest ograniczyć słodzone napoje gazowane w swojej diecie. Ale nie ze względu na bąbelki (one nie dostają się do mleka, to fizjologicznie niemożliwe), tylko ze względu na nadmiar dodanych cukrów prostych, które zwykle znajdują się w tych produktach.

Dodatkowo, w niektórych napojach gazowanych znajduje się także kofeina. Nie jest ona zabroniona, ale mamy karmiące piersią nie powinny przekraczać dobowej dawki kofeiny. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w naszym wcześniejszym tekście https://femaltiker.pl/eksperci-radza/kawa-czy-herbata-czyli-co-moze-pic-mama-karmiaca-piersia

Jeśli jeszcze jakieś dylematy dietetyczne czy laktacyjne chodzą Ci po głowie koniecznie zajrzyj na nasz profil na Facebook . Znajdziesz tam wiele cennych materiałów. A jeśli nie znajdziesz tam odpowiedzi na chodzące Ci po głowie pytanie, to napisz do nas! Żadnego pytania nie pozostawiamy bez odpowiedzi;)


Pobierz grafikę klikając w link /upload/files/2020/06/dieta-mamy-karmiacej-1.pdf