femaltiker-k-146471507-1.jpg

Płyny w okresie laktacji

Płyny a karmienie piersią

Wiele mam pyta o to, jaka ilość wody jest potrzebna w okresie laktacji i czy ma to wpływ na sam przebieg laktacji. Najlepiej zaspokajać pragnienie naturalnymi wodami źródlanymi i mineralnymi nisko i średnio zminealizowanymi. Woda jest niezbędna w większej ilości nawet około 3 litrów na dobę. Wiemy natomiast, że zbyt duża ilość przyjmowanych płynów, taka znacznie przekraczająca pragnienie może hamować laktację. Dzieje się tak w mechanizmie powstawania obrzęku i co za tym idzie, ucisku tkanek w gruczole piersiowym, na skutek którego dochodzi do hamowania produkcji mleka. Więcej na temat ilości płynów podczas karmienia piersią można przeczytać poniżej w cytowanym stanowisku Ekspertów:

„Kobieta karmiąca powinna wypijać dziennie około 3 litrów płynów. Prawidłowe nawodnienie organizmu stanowi podstawę do produkcji odpowiedniej ilości mleka przez kobiety chcące karmić piersią. Przeciętnie, kobieta karmiąca piersią produkuje ok. 750 ml pokarmu dziennie, stąd wzrost zapotrzebowania na wodę w tej grupie o 800-1000 ml na dobę. Już w 2003 roku wydano wytyczne dotyczące żywienia kobiet w ciąży i karmiących piersią, w których wskazano na zwiększone zapotrzebowanie na wodę ze względu na rozszerzenie przestrzeni płynu pozakomórkowego, potrzeby płodu i płynu owodniowego oraz produkcję mleka. Zalecono zwiększenie spożycia płynów o 750-1000 ml na dzień powyżej podstawowego zapotrzebowania. Z powodu ryzyka wystąpienia śladowych zanieczyszczeń w wodzie wodociągowej pomimo procesu jej uzdatniania, zaleca się kobietom karmiącym spożywanie wody ze źródeł naturalnych. Pobierana z podziemnych ujęć woda jest pozbawiona kontaktu z substancjami znajdującymi się w glebie i na jej powierzchni, mogącymi ją zanieczyszczać. Zaleca się spożycie wody niegazowanej, ponieważ lepiej zaspokaja pragnienie oraz nie powoduje uczucia wzdęcia i odbijania, występującego często po spożyciu wód gazowanych. Korzystne jest pokrywanie zapotrzebowania na wodę naturalnymi wodami źródlanymi i mineralnymi, nisko- i średniozmineralizowanymi, niskosodowymi <20 mg/l i niskosiarczanowymi <20 mg/ l. Wody źródlane o niskiej zawartości składników mineralnych mogą być spożywane na co dzień bez ograniczeń dotyczących wieku i stanu zdrowia, bez ryzyka wystąpienia zaburzeń elektrolitowych (np. Primavera, Kropla Beskidu, Żywiec Zdrój, Żywiecki Kryształ, Evian). Woda butelkowana musi być wolna od zanieczyszczeń i czysta pod względem mikrobiologicznym38. Istotne znaczenia ma też zalecenie spożywania naturalnych wód przez kobiety, które chcą obniżyć masę ciała, ze względu na ich ujemny bilans energetyczny114. Ma to szczególne znaczenie w przypadku położnic z nadwagą i otyłością, ponieważ wzrost zapotrzebowania kalorycznego podczas karmienia piersią w połączeniu z zastąpieniem kalorycznych napojów wodą, może przyczynić się do spadku masy ciała115,

Powyższy tekst stanowi fragment publikacji:” Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji”. Standardy Medyczne /Pediatria 2013;10:265-79

Dokument do pobrania: http://femaltiker.pl/wp-content/uploads/2015/06/Stanowisko-Grupy-Ekspert%C3%B3w-zalecenia-%C5%BCywieniowe-dla-kobiet-w-okresie-laktacji.pdf