femaltiker-k-1035613750-2.jpg

3.Dieta podczas karmienia piersią: czy musi być ograniczona? MIT

W stereotypowym myśleniu utarło się, że dieta podczas karmienia piersią musi być ograniczona. Podobno przy niewłaściwym odżywianiu się matki, dziecko może być narażone na kolki, alergie i inne problemy zdrowotne. Zobacz, dlaczego to mit.Okres ciąży i karmienia to wyjątkowy czas w życiu każdej kobiety. Już w oczekiwaniu na przyjście na świat maluszka często możesz usłyszeć, że powinnaś jeść „za dwoje”. Nie jest to do końca prawdą – dziś częściej mówi się o jedzeniu „dla dwojga” – a więc z myślą o zdrowym rozwoju dziecka, ale… bez przejadania się, jeśli nie ma takiej potrzeby. Za to w okresie laktacji możesz usłyszeć, że skoro karmisz, powinnaś unikać np. smażonych potraw, produktów mlecznych lub ciężkostrawnych. Jednak jak potwierdzają eksperci, nie istnieje coś takiego jak specjalna dieta podczas karmienia piersią. W tym okresie podobnie jak przez całe życie, powinnaś po prostu przestrzegać zasad zdrowego odżywiania.

Jaki wpływ na dziecko ma dieta podczas karmienia piersią? 

Mleko mamy – zgodnie z zaleceniami WHO – powinno być podstawą diety niemowlaka do ukończenia przez niego 6. miesiąca życia. W wytwarzanym przez twoje ciało pokarmie znajduje się wszystko, czego potrzebuje dziecko: odpowiednia ilość węglowodanów, tłuszczów oraz białek, a także witaminy i mikroelementy.

Jednak musisz wiedzieć, że mleko mamy nie powstaje jako efekt bezpośredniego przetworzenia tego, co zjadłaś. Tworzy się z zasobów organizmu, dostarczanych za pośrednictwem krwi do gruczołów mlekowych w piersiach. To oznacza, że nie ma wyraźnego przełożenia między dietą a jakością pokarmu. Nie istnieją również naukowe dowody bezsprzecznie potwierdzające, że to, co je mama, może mieć wpływ na powstawanie kolek u dzieci.

Ale uwaga! Musisz wiedzieć, że proces laktacji wpływa na ciało – aby mógł się odbywać, potrzebujesz odpowiedniej ilości energii. Dlatego zadbaj o właściwe odżywienie siebie.

Jak odżywiać się przy karmieniu piersią?

Eksperci oszacowali, że potrzebujesz ok. 500 kcal więcej, niż wynosi twoje normalne zapotrzebowanie kaloryczne. Sama jakość tego, co jesz, wpływa przede wszystkim na twój stan zdrowia oraz samopoczucie. Może również mieć przełożenie na ilość wytwarzanego pokarmu. Dlatego zdrowa dieta podczas karmienia piersią jest jak najbardziej wskazana!

Twoja dieta przy karmieniu piersią powinna być:

• zróżnicowana i dobrze zbilansowana – zawierać odpowiednie ilości węglowodanów, tłuszczów oraz białka, zgodnie z piramidą żywienia,

• bogata w warzywa, produkty pełnoziarniste, a także mleczne (zawierają m.in. wapń),

• smaczna i kolorowa – nie odmawiaj sobie przypraw i warzyw strączkowych, jeśli masz na nie ochotę.

Nie zapomnij również o dostarczeniu organizmowi ok. 2 litrów płynów na dobę!

Czy jest coś, czego nie powinna spożywać mama karmiąca?

Dieta mamy karmiącej powinna być zdrowa, podobnie jak w innych okresach życia. Dlatego warto unikać produktów wysoko przetworzonych, a zwłaszcza fast foodów, przekąsek typu chipsy, słodzonych napojów itp. W okresie karmienia nie należy także spożywać alkoholu ani dużych ilości kawy i herbaty. Nie oznacza to, że nie możesz sobie pozwolić na 1 filiżankę małej czarnej lub zielonej herbaty dziennie! Jednak z uwagi na to, że zawierają one kofeinę, warto pić je w małych ilościach i najlepiej tuż po karmieniu.

Podsumowując: dieta podczas karmienia piersią nie różni się znacząco od tej w innych okresach życia. Jedz zdrowo i dbaj o siebie – tak, aby Twój organizm miał wystarczająco dużo energii, aby wytworzyć odpowiednią ilość pokarmu dla maluszka.