karmienie piersią

6. Powrót do figury – czy będzie szybszy przy karmieniu piersią? FAKT

Podczas ciąży przytyłaś? Nie ma w tym nic dziwnego – organizm potrzebował w tym okresie znacznie więcej energii na odżywienie rosnącego w tobie życia. Do tego w ostatnich miesiącach zapewne miałaś nieco ograniczoną mobilność. Dlatego kilka nadprogramowych kilogramów nie jest powodem do zmartwienia. Możesz się jednak zastanawiać, czy powrót do figury po ciąży będzie szybszy przy karmieniu piersią. 

Na początek najważniejsze: jeśli tylko możesz, powinnaś karmić dziecko wyłącznie piersią do 6. miesiąca życia. Takie są zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia. I to dobro dziecka powinno być najważniejszym powodem, dla którego decydujesz się na dawanie maluszkowi własnego pokarmu. Ponadto, karmienie piersią może korzystnie wspierać spalanie kalorii przez organizm mamy.

Powrót do figury po ciąży a karmienie – jak to działa?

Podobnie jak w okresie ciąży twoje ciało potrzebowało ogromu energii, aby „zasilić baterie” rosnącego dziecka, tak po porodzie jest mu ona niezbędna do wytworzenia pokarmu. Szacuje się, że wytworzenie ok. 100 ml mleka pochłania ok. 73 kcal. Dlatego można powiedzieć, że im więcej karmisz, tym więcej energii spalasz. W ten naturalny sposób organizm reguluje powrót do figury po ciąży, sprzyjając pozbyciu się „boczków” na biodrach i w innych obszarach ciała.

Uwaga! Pamiętaj, że w okresie karmienia powinnaś – podobnie jak przez całe życie – trzymać się zasad zdrowego odżywiania. Postaw na dobrze zbilansowane posiłki o odpowiedniej kaloryczności. Ani zbyt małej, ani zbyt dużej. Zasadniczo, twój organizm będzie potrzebować ok. 500 kcal powyżej twojego normalnego zapotrzebowania – tak, aby produkcja mleka nie była dla niego nadmiernym obciążeniem.

W jaki sposób obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Jest ono uzależnione od twojego wzrostu oraz wagi. Wystarczy, że sięgniesz do dowolnego kalkulatora internetowego, aby dowiedzieć się, ile energii potrzebuje twój organizm do zdrowego funkcjonowania.

Karmienie piersią: jak powrócić do formy krok po kroku?

Pierwsze miesiące po przyjściu na świat dziecka to bardzo burzliwy okres, w którym twoje życie wywraca się „do góry nogami”. W tym czasie potrzeby maluszka stoją na pierwszym miejscu, a ty możesz mieć problem ze znalezieniem czasu na myślenie o diecie lub powrocie do sylwetki. I dobrze! Daj sobie czas – zarówno na oswojenie się z nową sytuacją, jak i z rozpoczęciem starań o przywrócenie idealnej formy.

Pamiętaj jednak, aby w tym okresie:

• postawić na dobrze zbilansowaną, zdrową dietę – nie musisz z niej eliminować tego, co lubisz jeść, ponieważ rzeczy, którymi się odżywiasz, nie mają bezpośredniego wpływu na jakość i skład pokarmu,

• starać się jeść regularnie – dostarczaj swojemu organizmowi posiłku co 2-4 godziny, aby zapobiec powstawaniu uczucia głodu, a co za tym idzie – podjadaniu,

• sięgaj po zdrowe przekąski – np. świeże warzywa, owoce, a także orzechy zamiast „fast foodów”.

A co z powrotem do ćwiczeń? Jako młoda mama będziesz miała sporo powodów do ruszania się. Jeżeli jednak zastanawiasz się, kiedy będziesz mogła powrócić do regularnych treningów, odpowiedź brzmi… to zależy. Decyzję trzeba jednak zawsze skonsultować z lekarzem prowadzącym. To on oceni stan twojego zdrowia po porodzie i da „zielone światło”.