shutterstock-403412968.jpg

Brzuch po ciąży – dlaczego nie jest płaski?

Brzuch po ciąży, większy, zaokrąglony, to dla wielu mam powód do zmartwień. Dowiedz się, jak wrócić do formy po porodzie.

Dlaczego brzuch po ciąży nie jest płaski?

Płaski brzuch to marzenie każdej kobiety. Nawet jeżeli przed ciążą udało Ci się osiągnąć swój ideał, po porodzie możesz być rozczarowana wyglądem swojego ciała. Okazuje się bowiem, że odzyskanie poprzedniej figury jest bardzo trudne, a czasem wręcz niemożliwe. I nie wynika to z nagromadzonych nadprogramowych kilogramów, lecz rozciągniętych mięśni, które przez 9 miesięcy utraciły swoje funkcje. Rozstępy i oponka z tkanki energetycznej to najczęstsze zmartwienia młodych mam.

Jak zmienia się figura po ciąży?

Ciąża to czas, w którym Twoje ciało przechodzi ogromne zmiany. Nie wszystkie znikają po porodzie. Choć utrata wagi jest zazwyczaj szybka (szczególnie gdy karmisz maluszka piersią) o tyle wygląd brzucha po ciąży pozostawia sporo do życzenia. Dlaczego, skoro schudłaś, a nawet wróciłaś do wagi sprzed ciąży, Twoje ciało wygląda inaczej? Ponieważ mięśnie utraciły swoje funkcje. Rozciągnęły się, osłabiły, nie pracują tak, jak kiedyś. Dlatego Twoim celem nie powinna być redukcja wagi w tym obszarze, lecz rzeźbienie, aby nieestetyczna oponka zniknęła.

Ćwiczenia mięśni brzucha po ciąży są nie tylko kwestią wyglądu, ale też zdrowia. Pomagają w walce z:

rozejściem się mięśnia prostego,

• nietrzymaniem moczu,

• obniżaniem się dna macicy,

• bólem pleców w obrębie kręgosłupa i odcinka lędźwiowego,

• nieprawidłową postawą ciała.

Osłabione mięśnie brzucha wpływają na kształt sylwetki. W ciąży, nosząc z przodu spory brzuszek, kobieta w naturalny sposób chodzi nieco odchylona do tyłu. Taki styl poruszania się może zostać na dłużej, zwłaszcza gdy podnosi ona dziecko. Utrwalenie złego wzorca to także kwestia rozciągniętych, wiotkich mięśni brzucha. Wzmocnienie ich ćwiczeniami sprawia, że przypominają sobie one, jak mają pracować, a to z kolei wpływa na naturalne wyprostowanie sylwetki.

Jak wrócić do formy po porodzie?

Jak widzisz, praca nad brzuchem po ciąży jest kwestią zdrowia i estetyki. Nie należy lekceważyć znaczenia ćwiczeń, ale też dobierać je odpowiednio do swojego samopoczucia i stanu zdrowia. Szczególnie po cięciu cesarskim zaleca się wstrzymanie z treningami nawet przez 3 miesiące, aby nie uszkodzić świeżej tkanki bliznowatej. Najlepiej, przed rozpoczęciem ćwiczeń skonsultować się z ginekologiem lub fizjoterapeutą. Dobrym pomysłem jest gimnastyka pod okiem doświadczonego trenera personalnego, który będzie pilnował nie tylko poprawności ćwiczeń, ale też skupi się na poprawieniu wzorca oddechowego.

Oprócz ćwiczeń ważna jest też zdrowa, zbilansowana dieta bogata w owoce, warzywa, ryby i duże ilości wody. Nie bez znaczenia jest też prawidłowa pielęgnacja skóry. Z czasem, mięśnie brzucha wzmacniają się i po oponce zostaje tylko wspomnienie lub niewielkie wybrzuszenie na wysokości macicy. Jednak problemem nadal może być wiotka skóra, pozbawiona elastyczności, poprzecinana rozstępami. Naciągnęła się w czasie ciąży i teraz potrzebuje ujędrnienia. W tym celu najlepiej jest stosować kosmetyki nawilżające oraz peelingi. W bardziej zaawansowanych przypadkach możliwe jest skorzystanie z zabiegów kosmetycznych – liposukcji, kriolipolizy, karboksyterapii. Jednak tutaj również ważna jest konsultacja ze specjalistą – nie wszystkie interwencje można przeprowadzać w czasie laktacji.