makaron-z-losiem.jpeg

Makaron z łososiem, zielonymi warzywami i pesto

Łosoś jest świetnym źródłem cennych kwasów tłuszczowych DHA, witaminy D i jodu. W czasie karmienia piersią zapotrzebowanie na wszystkie te składniki znacznie rośnie w porównaniu do okresu sprzed ciąży, a ich ilość w diecie wpływa też na zawartość w mleku mamy. Tłuste ryby morskie powinnaś jeść 1-2 razy w tygodniu a jeśli jesz je rzadziej, to polecana jest dodatkowa suplementacja DHA w czasie ciąży i karmienia piersią. Karmiąc piersią możesz jeść wędzone ryby. Zarówno wędzone na zimno jak i na ciepło. Pamiętaj jednak, że zdrowszą alternatywą jest świeża (lub mrożona) ryba. Dym wędzarniczy zawiera związki chemiczne, które w nadmiarze mogą być szkodliwe dla naszego zdrowia. Na dodatek wędzone ryby zawierają sporo soli. Możesz korzystać z wędzonych ryb, ale w praktyce najlepiej wybierać je po prostu rzadziej niż świeże.  

Porcja dla 1 osoby dorosłej

Składniki

  •  80-100g makaronu (np. spaghetti)
  •  Ok 80g łososia (filet) lub 3-4 plasterki łososia wędzonego
  • •Szklanka zielonych warzyw np. zielony groszek, bób, brokuły, fasolka szparagowa, szpinak (możesz skorzystać z mrożonych)
  •  ½ niedużej cebuli
  •  1 ząbek czosnku
  •  1 łyżeczka soku z cytryny

Pesto

  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  •  Łyżka twardego żółtego sera (np. parmezanu) lub 1/3 awokado (w wersji bez mleka krowiego)
  • 1 garść świeżej bazylii lub innych liści (np. rukoli, natki pietruszki, szpinaku)
  •  Pół szczypty soli i pieprzu
  •  1 suszony pomidor (z zalewy lub suchy)
  •  1 łyżka orzechów lub nasion (słonecznik, pestki dyni, orzechy nerkowca, lub inne)
  •  Łyżeczka ziół prowansalskich
  • Oliwa z oliwek

Przygotowanie

Zagotuj w garnku wodę na makaron.

Posiekaj drobno cebulę i czosnek. Jeśli używasz świeżych warzyw to umyj je pod bieżącą wodą i pokrój na nieduże kawałki (na jeden kęs).

Na patelni podgrzej 1 łyżkę oliwy i wrzuć cebulę i czosnek. Podsmaż na małym ogniu przez 1-2 minuty, żeby się zeszkliły, a następnie dorzuć pozostałe warzywa i zioła prowansalskie oraz dolej na patelnię szklankę wody. Przykryj przykrywką i duś na średnim ogniu około 10 – 15 minut, aż warzywa się ugotują i zmiękną.

Pokrój łososia w mniejsze kawałki. Jeśli używasz świeżego łososia to dorzuć go teraz do warzyw, żeby udusił się razem z nimi.

Wrzuć makaron do gotowania i zamieszaj. Powinien być gotowy mniej więcej w tym momencie co sos.

Przygotuj pesto: umyj liście, wrzuć je do naczynia blendera, dodaj pozostałe składniki pesto i zmiksuj wszystko razem na jednolitą masę. Jeśli jest za gęste, dodaj jeszcze trochę oliwy lub nieco wody.

Dodaj 1-2 łyżki pesto na patelnię (resztę możesz zachować na później i wykorzystać np. do kanapek), zdejmij przykrywkę z patelni i wszystko wymieszaj. Jeśli używasz wędzonego łososia to dodaj go teraz do sosu. Duś jeszcze około 5-7 minut, żeby sos nieco odparował (jeśli jest go dużo to możesz zwiększyć nieco ogień). Mieszaj w międzyczasie. Na koniec dodaj sok z cytryny i jeszcze raz wszystko zamieszaj.

Wymieszaj makaron z sosem z patelni i podawaj ze świeżymi warzywami lub miską mieszanki sałat z sosem winegret.


Wersja dla dziecka

Jeśli chcesz podzielić się posiłkiem z niemowlakiem lub małym dzieckiem to użyj o połowę więcej składników niż podałam w przepisie. Do porcji dania dla niemowlaka nie dodawaj soli w czasie przygotowywania posiłku. Swoją porcję możesz odrobinę posolić na talerzu, jeśli potrzebujesz. Porcji dla niemowlaka nie sól (dodatek suszonego pomidora i sera już nadadzą daniu nieco słonego smaku, to wystarczy dla malucha). Porcję dla niemowlaka możesz nieco rozgnieść widelcem albo podać do samodzielnego jedzenia rączkami.