shutterstock-793928743.jpg

Wypadanie włosów po ciąży – czy to powód do niepokoju?

Wypadanie włosów po ciąży to normalne zjawisko, wynikające z gospodarki hormonalnej kobiety. Dowiedz się, jakie są sposoby na wzmocnienie włosów.

Czy wypadanie włosów po ciąży to powód do niepokoju?

Twoje włosy w czasie ciąży były piękne, mocne i lśniące? Niestety jest duże prawdopodobieństwo, że połóg i laktacja, a także regeneracja po porodzie przysporzą im sporo problemów. Wiele kobiet skarży się na wzmożone wypadanie włosów po ciąży, za co odpowiedzialne są drastyczne zmiany w poziomach estrogenu i prolaktyny po porodzie. Jak wzmocnić kosmyki i ograniczyć ich utratę? Podpowiadamy!

Dlaczego włosy wypadają?

Miałaś nadzieję, że piękne i mocne włosy, które udało Ci się zapuścić w czasie ciąży, zostaną z Tobą już na zawsze? Niestety wiele kobiet przeżywa rozczarowanie spowodowane osłabieniem włosów – ich wypadaniem, matowieniem, rozdwajającymi się końcówkami, łamliwością. To przykre, choć zupełnie naturalne zjawisko. Nie martw się – minie! Organizm kobiecy musi mieć czas, aby zregenerować się po wysiłku, jakim była ciąża, poród, karmienie piersią. Mama wiele składników odżywczych przekazuje dziecku wraz z mlekiem, tym samym narażając się na niedobory witamin i minerałów.

Winę za wypadanie włosów po ciąży ponoszą też hormony. Stężenie estrogenów jest wysokie przez 9 miesięcy, a po porodzie spada. Organizm odzyskuje dawną formę, ale dla włosów oznacza to spore osłabienie. To dlatego stają się kruche i łamliwe, wypadają, tworząc niekiedy nieestetyczne placki czy zakola. Łysienie można jednak ograniczyć domowymi sposobami i suplementami diety.

Sposoby na wzmocnienie włosów

Choć wypadanie włosów po ciąży jest problemem dość powszechnym i zazwyczaj samoistnie mija, to jednak można podjąć działania mające na celu wzmocnienie kosmyków i… poprawę samopoczucia.

1. Zmiana diety

Do diety po porodzie warto włączyć produkty, które są źródłem białka, witaminy B, A, C, E, H oraz cynku, miedzi i żelaza. Gdzie znajdziesz te składniki? W roślinach strączkowych, naparze z pokrzywy, rybach, jajkach, pełnoziarnistym ryżu i pieczywie, kaszach, orzechach.

2. Prawidłowa pielęgnacja

Może się okazać, że sam szampon i odżywka to za mało. Do pielęgnacji włosów możesz wykorzystać ampułki i wcierki wzmacniające cebulki lub ograniczające wypadanie. Zrezygnuj z częstego używania suszarki, prostownicy czy lokówki. Nie kładź się spać z mokrymi włosami.

3. Suplementy diety

Pod kontrolą lekarza ginekologa lub trychologa możesz rozpocząć suplementację. Jeżeli naturalne metody nie działają, przyjmowanie preparatów witaminowych uzupełnionych na przykład o krzemionkę z pędów bambusa może pomóc (uwaga – wybieraj preparaty dedykowane kobietom w ciąży).

Kiedy skonsultować się ze specjalistą?

Wypadanie włosów po ciąży to dość uciążliwa i przykra dla kobiety dolegliwość. Nie trwa jednak w nieskończoność. Najczęściej okresem wzmożonego osłabienia jest pierwszych 6 miesięcy po porodzie – niezależnie od tego, czy kobieta karmi dziecko piersią, czy nie. Zazwyczaj ubytki nie są bardzo widoczne, ale zdarza się, że łysienie jest bardziej zaawansowane, prowadzi do powstawania placków czy zakoli. Co wtedy? Warto skonsultować się z trychologiem – lekarz oceni stan skóry głowy i stopień zaawansowania problemu. Być może zleci dodatkowe badania kontrolne. Na tej podstawie może zaproponować zmiany w diecie, pielęgnacji lub wesprzeć kobietę środkami farmakologicznymi.